Ліс рубають – люди летять?

364

Моніторинг матеріалів з ознаками замовності чи цензури у випусках новин телеканалів 24 – 29 травня

24 травня (понеділок)

У понеділок був вихідний день і на каналах переважно йшли нариси й сюжети з культурно-мистецької тематики. З ознаками замовності лише на ICTV було повідомлено про візит міністра закордонних справ Грищенка до Польщі (відсутність реальної новини, «протокольність» інформації).

25 травня (вівторок)

У вівторок низка телеканалів висвітлювали події в Харкові, де людей, які намагалися захистити дерева від вирубки, було побито міліцією. Коректно і збалансовано цю інформацію подають лише СТБ, 5 канал і «Україна». Водночас Перший канал, «1+1» і Новий канал подають цю ж інформацію без належного балансу думок і бекґраундів, замовчуючи важливі моменти, зокрема факти побиття конкретних людей правоохоронцями, що дерев уже вирубано більше, ніж було заявлено в планах, і що вирубка триває. Замовчали канали й звинувачення на адресу влади в тому, що вирубка дерев розчищає місце під розважальні комплекси; що раніше заявлялося, буцімто будівництво дороги фінансуватиме приватний бізнес, а нині в. о. міського голови грубо відмовляється коментувати журналістам це питання тощо. Повне замовчання цієї суспільно значущої теми «Інтером» та ICTV також слід вважати замовленим (підцензурним).

Перший канал, «Інтер», Новий і 5-й канали з ознаками замовності розповідають про чергові відвідини Львова віце-прем’єром Колесніковим. По-перше, інформацію подано однобоко і незбалансовано — лише з думок самого віце-прем’єра. Його думки подано в такому ключі: при попередній владі було відставання, при новій владі все встигнемо. Формат цих інформацій також однаковий — усне повідомлення і синхрон. «Інтер» у такому ж форматі подає інформацію про підготовку прикордонників до «Євро-2012» — цитуються думки голови Прикордонної служби Миколи Литвина.

Перший канал, «1+1», «Інтер» і 5-й канал надають трибуну міністру освіти Табачнику в стандартному форматі однобокого озвучення думок чиновника (усне повідомлення плюс синхрон). З цих повідомлень формується образ «міністра-реформатора», який хоче долучити до створення навчальних програм педагогів із усієї України, замість зарубіжної літератури ввести викладання світової, ввести в школі регіональні мови, закрити слабко оснащені сільські школи і дозволити іноземним студентам навчатися російською. Кожна з цих заявок міністра є відверто дискусійною і потребує не лише якісного балансу думок з експертними оцінками, але і якісних ілюстрацій «із життя». Нічого цього названі канали не роблять.

Перший канал і ICTV з ознаками замовності повідомляють про презентацію книжки Петра Толочка про давньоруську народність, виданої Фондом Кучми. Також однобока реклама надзвичайно дискусійної книги.

На СТБ — рекламний сюжет про енергозаощадливі лампи фірми «Максус».

На ICTV — ще два матеріали з ознаками замовності: про проблеми і плани міністерства ЖКГ і про переваги створення спільних підприємств «Нафтогазу» з «Газпромом». У цих матеріалах грубо порушено стандарти балансу і повноти подачі інформації.

26 травня (середа)

Цього дня Перший канал, «Інтер», ICTV і 5-й канал з ознаками замовності дають повідомлення про створення Національного агентства з підготовки до «Євро-2012». Інформацію канали подають некритично, без балансу думок, переважно цитуючи віце-прем’єра Колеснікова, який виступає в ролі «активного господарника»: «Новостворений орган спрощує керування підготовкою чемпіонату і дасть змогу все вчасно завершити, переконаний, віце-прем’єр-міністр України Борис Колесніков» (ICTV). Жодних спроб оцінити структурні й кадрові новації за допомогою експертних оцінок названі канали не робили. Натомість у журналістських текстах лунають оцінки на користь влади, наприклад: «Проте будівництво уже зрушило з місця» (Перший канал). «Учитывая дефицит времени, а основные объекты «Евро» нужно сдать уже в следующем году, это немаловажно» («Інтер»). «А у Львові після тривалої перерви будівництво стадіону перейшло в активну фазу» (5-й канал).

Перший канал, «1+1», «Інтер» і Новий канал промотують прем’єр-міністра, який «доручив розгорнути оперативний штаб МНС у регіонах, що потерпають від повені, і зобов’язав інше міністерство — регіонального розвитку і будівництва — упродовж 2-3 місяців розробити комплексну протипаводкову програму». Всі чотири канали дають новину однаково — усне повідомлення і саморекламний синхрон Азарова: «Знову сотні будинків підтоплені, зруйновані мости, шляхи, лінії електромереж. У мене просте питання: коли це припиниться? Ми, що, не знаємо, де і які гідротехнічні споруди потрібні? Не знаємо, як будувати мости і дороги, які не змиває водою? Не можемо відновити ліси, які захищають від повені? Можемо, і порядок тут треба наводити не на один рік, а на десятиріччя». Нема балансу, нема жодних фахових думок, жодних бекґраундів.

Крім того, «1+1» промотує роботу Азарова й уряду в сюжеті про законодавчу ініціативу Кабміну штрафувати посадовців за те, що не видають вчасно державні акти на землю. ICTV ж рекламує прем’єра в повідомленні про те, що «Кабінет міністрів сьогодні мізкував, як відродити промислові потужності», — це, власне кажучи, взагалі не новина, але таке повідомлення дало підставу зацитувати інший саморекламний синхрон Азарова: «А як відбувається насправді? Нескінченні черги на реєстрацію підприємств, заплутані процедури, отримання дозволів, незрозумілі інструкції, які тільки створюють поживне середовище для хабарництва та вимагання. А головне — що це все відлякує інвесторів, як вітчизняних, так і закордонних».

Перший канал, «Інтер», ICTV і 5-й канал дають з ознаками замовності повідомлення про Януковича, який на святкуванні Дня прикордонника «не виключив», що вже до кінця цього року може бути підписано угоду з ЄС про запровадження безвізового перетину кордону.

А «1+1» робить сюжет із дотичної теми: буцімто «українцям доведеться міняти закордонні паспорти». Адже для перетину кордону знадобляться паспорти з біометричними даними. Тут, як бачимо, припущення на припущенні, тобто ніякої реальної новини не було. Що не завадило каналу промотувати концерн «ЕДАПС» і давати схвальні оцінки уряду: «Прогрес у цьому питанні — заслуга вітчизняної дипломатії».

«1+1», «Інтер» і 5-й канал з ознаками замовності повідомляють про намір уряду в серпні виставити на продаж «Укртелеком». Новину подано з посиланням на голову Фонду держмайна Олександра Рябченка. Канали подають її незбалансовано (хоча «1+1» і намагався зімітувати баланс думок за допомогою невиразного, не в тему, синхрону Олександра Бондаря, міністра економіки опозиційного уряду). Ніхто не наводить критично необхідних бекґраундів, ніхто з каналів не звертався по думку експертів у цій надзвичайно складній темі.

ICTV з ознаками замовності і «протокольно» повідомляє про зустріч заступника секретаря РНБОУ Степана Гавриша з заступником генсека НАТО. Звучать безпідставні висновки журналістів: «Київ не вибиратиме між Росією та НАТО». Ще один сюжет з ознаками замовності — про «погане забезпечення» прокуратури, судів і правоохоронців.

Події в Харкові, де люди намагаються перешкодити вирубуванню дерев у парку Горького, тим часом тривають, але про це згадують лише на СТБ. Замовчання теми іншими каналами має ознаку замовності.

З усіх каналів лише «1+1» цього дня оприлюднює заяву ректора Українського католицького університету Бориса Гудзяка про спробу СБУ чинити на нього тиск. Замовчання цієї важливої теми іншими каналами має замовний характер. Слід також зазначити, що лише журналісти «України» цього дня проілюстрували «новацію» міністра Табачника, який має намір закривати «малі» школи в селах. Інші канали таких спроб не робили.

СТБ й ICTV в повідомленнях про приїзд до України промоутера Дона Кінга принагідно рекламують мера Києва Черновецького.

Новий канал і ICTV дають рекламні сюжети про «інтернет нового покоління» 4G. ICTV дає рекламний сюжет про виробника соків «Джаффа».

27 травня (четвер)

Цього дня Перший канал, «1+1», «Інтер», 5-й канал та ICTV з ознаками замовності повідомляють про робочу поїздку президента Януковича до Львова. По суті, це звіти про захід, у «протоколі» якого справжніх новин майже не було. Хіба що суто самопіарна «пропозиція» президента провести зимову Олімпіаду 2022 року в Карпатах (про що Янукович сказав, переплутавши Буковель із Буковиною, журналісти на це не звернули уваги). СТБ, власне кажучи, лише цією новиною й обмежився. Характерно те, що з висловлювань самого Януковича настільки важко було вибрати бодай якусь новину, що більшість каналів цитували його недолуге порівняння економіки з жінкою: «Економіка — це така чутлива, скажімо, жінка, яку не можна… до якої не можна підходити просто так, без розуму. Системний підхід в економіці — це те, що завжди приносило успіх».

Більшою новиною було те, як Львів приймає президента. Тут, навпаки, канали, крім Нового й «України», були надзвичайно лаконічними. І порушували баланс думок, зокрема, цитуючи президента, який звинуватив пікетувальників, що виступали проти його приїзду, в політичній заангажованості. Слова ж пікетувальникам у відповідь на це звинувачення надано не було.

У четвер Перший канал, «1+1» і Новий канал повністю замовчують розвиток подій у Харкові, де кілька захисників парку Горького потрапили до лікарні після сутичок із будівельниками і бандитами. Про це коректно повідомляють СТБ і 5-й канал. «Інтер» і «Україна» частину промовистих фактів також замовчують. ICTV подає матеріал взагалі коротким незбалансованим повідомленням, надавши синхрон лише міліцейському керівнику.

На «1+1» — рекламний сюжет про мотор-шоу «СІА-2010». І рекламний сюжет про придбання Дніпропетровською авіакомпанією бразильських літаків «Ембраєр».

На «Інтері» з ознаками замовності подано заяви міністра внутрішніх справ Могильова про те, як дбатиме під час канікул про дітей міліція.

ICTV і 5-й канал незбалансовано подають два однакових матеріали: що опозиційний уряд Тимошенко створив Комітет захисту малого та середнього бізнесу і вимагає звіту уряду з цього приводу. І що інший опозиціонер, Яценюк, закликає уряд не допустити зловживань під час вступної кампанії 2010 року.

ICTV дає рекламний сюжет про новий телевізор фірми LG.

28 травня (п’ятниця)

У п’ятницю Перший канал, «Інтер», ICTV і 5-й канал подають із ознаками замовності повідомлення про те, що Янукович дав завдання уряду до 15 жовтня «прискорити підготовку» до підписання угод із ЄС щодо безвізового режиму. Все подано «протокольними» повідомленнями з синхроном Януковича: «Ми добре розуміємо, що є знакові питання, наприклад, такі як асоціація з Європейським Союзом, і це нам вкрай необхідно, щоб Україна бачила перспективу. Але є питання дуже важливі, практичні питання — це безвізовий режим. Цього очікують люди, очікує суспільство. Це дуже важливо, щоб ми цей знаковий, я сказав би, крок зробили в цьому році». Жоден із названих каналів не спробував як слід дослідити тему, зібрати повний спектр думок, зокрема думок експертів. І жоден канал не дав критично важливих бекґраундів, зокрема хоча би повного списку тих умов, які Україна мала б виконати для досягнення безвізового режиму з ЄС.

Перший канал, «1+1», ICTV і 5-й канал дають з ознаками замовності повідомлення про зустріч керівника «Газпрому» Олексія Міллера з міністром палива та енергетики Юрієм Бойком. Якщо вже канали продовжують висвітлювати тему того, що переговори відносно створення спільного підприємства тривають, їм слід би було дотримуватися балансу думок, шукати експертних оцінок і згадувати всі необхідні бекґраунди. Нічого цього в згаданих повідомленнях нема.

Перший канал з ознаками замовності повідомляє про колегію Мінагрополітики. Задля оприлюднення думки профільного віце-прем’єра про те, що «потрібні великі гроші для відродження тваринництва». Так само замовно подано звіт про відвідини віце-прем’єром Семиноженком Бучі, де він брав участь у закладанні фундаменту нової школи й у врученні випускникам медалей.

Так само «Інтер» з ознаками замовності повідомляє про відвідини спікером парламенту Литвином столичної спецшколи.

У п’ятницю про розвиток подій у Харкові (там міліція затримала учасників пікету) повністю замовчали Перший канал, «1+1», СТБ, Новий канал і ICTV. «Інтер» «відбувся» коротеньким повідомленням і надав слово лише представнику міліції. 5-й канал подає новину збалансовано, але занадто коротко, без належної повноти інформації та бекґраунду. Найбільш коректно повідомляє про харківські події цього дня лише канал «Україна».

ICTV з ознаками замовності повідомляє про коментарі віце-президента НОК Володимира Бринзака щодо ініціативи Януковича, який хтів би проведення зимової Олімпіади 2022 року в українських Карпатах. Ще канал незбалансовано дає заяву лідерки БЮТ Тимошенко про те, що продаж комбінату імені Ілліча є рейдерським захопленням.

«Україна» з ознаками замовності повідомляє думку міністра освіти Табачника, що Україна не повернеться до 10-річної системи освіти.

СТБ подає рекламний сюжет про «інтернет нового покоління» 4G.

Новий канал і ICTV дають замовні матеріали про черговий захід у «Пінчук-Артцентрі».

29 травня (субота)

У суботу Перший канал незбалансовано (а отже з ознаками замовності) подає думку Віктора Ющенка про те, що «Наша Україна» ніколи не консолідуватиметься з БЮТ.

ICTV дає замовне повідомлення про черговий захід «Пінчук-Артцентру».

«Україна» — рекламний сюжет з автосалону СІА.

***

У підсумку протягом тижня на каналах було стільки матеріалів (або замовчань важливих тем) із ознаками замовності (цензури):

ICTV 27,

Перший канал 19,

«Інтер» 17,

5-й канал 15,

«1+1» 14,

Новий канал 9,

СТБ 6,

«Україна» 5 матеріалів.

Моніторинг здійснено в рамках проекту громадської організації Internews Network «У-Медіа» «Моніторинг дотримання журналістських стандартів та підвищення медіаграмотності широкого кола українських громадян», який «Телекритика» реалізує спільно з Інститутом масової інформації. Проект спрямований на підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства,стимулювання медіа до відповідальності та дотримання журналістських стандартів, підвищення якості медійного продукту.

telekritika.ua